Press

(In Italic you can read the unrevised translations)

“Cappelletti is one of those Italian musicians who continue to elude fame despite the high quality of their work. He is an original pianist, with some romantic tendencies in his playing that may put off many, yet his soloing and composing are always convincing and intelligent”

Phillip McNally

“Questa è una musica originale, delicata, che del tango ha la struggente tristezza e del jazz l’energia”
This is an original, delicate music, keeping poignant sadness of Tango and energy of Jazz

Gianmario Maletto

“...... Arrigo Cappelletti è riuscito a crearsi una precisa identità fra i pianisti del jazz italiano. Comasco, fine intellettuale, costantemente ispirato ad una personale visione di una contemporaneità intesa nel senso più agile ed ampio del termine, il suo percorso musicale è stato segnato da una sorta di nomadismo dal passo sicuro e dalla stringente coerenza”
Arrigo Cappelletti succeeded in building his precise identity among Italian Jazz pianists. Born in Como, fine intellectual, constantly inspired to a personal vision of modernity – meant in the most agile and wide sense of the term; his musical path has been marked by a kind of self-confident, strictly coherent nomadism

Gianfranco Salvatore

“ Ne è intestatario il pianista lombardo Arrigo Cappelletti che, tra le voci più originali e fertili del nostro jazz, è indubbiamente tra le meno evidenziate (e di qui parte, doloroso, un mea culpa anche da parte di chi scrive). Stavolta però sarà difficile trascurare un CD appassionato, stupendo, mirabilmente congegnato come questo Pianure......”
Owned by Lombard pianist Arrigo Cappelletti, among the most original and fruitful voices of our Jazz, undoubtedly among the less marked – and here who writes could start to moan on his own responsibility. But this time we couldn’t ignore a passionate, wonderful, excellently thought CD as this “Pianure”

Maurizio Favot

“Cappelletti is, above all, a melodist, with a striking ability to improvise with a direct, yet ceceptive, lyrical simplicity and a thoughtful, frequently introspective demeanor”

Art Lange

“Ellington e Monk, Paul Bley e Bill Evans, Bartok e Satie: sono molti i riferimenti che Arrigo Cappelletti utilizza in questo splendido disco per piano solo.....Ma nel lavoro di Cappelletti i riferimenti sono solo pretesti, spunti per sviluppare un discorso solistico originale e compiuto, fatto di intensità e lirismo ma tenuto saldamente agganciato alle esigenze del ritmo dal tocco limpido e teso.”
Ellington and Monk, Paul Bley and Bill Evans, Bartok and Satie: Arrigo Cappelletti gets several references in this wonderful record for piano solo… But in Cappelletti’s work references are just suggestions to develop an original and complete soloist speech, made of intensity and lyricism, but strongly linked to rhythm necessities by his limpid and tight touch

Roberto Parmeggiani

“His pieces compellingly display the various roots of his sensibility. There is the open, melodious flow of jazz pianists like Bill Evans or Paul Bley; the pulsing energy and odd meters of tango; and allusions to the dancing earthy suductiveness of Italiuan folk music. Cappelletti’s playing has a spare, harmonically abstract elegance built from open blocked chords and fleeting, single note runs”

Michael Rosenstein

“Ottaviano has seldom sounded better than he does on Samadhi (****), which includes two good tunes of his own as well as a thoughtful treatment of John Taylor’s Windfall and Cappelletti at his composing best in Neve and Incipit”

Penguin Guide to Jazz

“Tra pudore e canto aperto, aeree linee melodiche e concettose ruminazioni.....”
Between modesty and open singing, aerial melodic lines and pithy ruminations...

Claudio Sessa

“Questa musica gode di una libertà che non è mai alea, muovendosi con quel limpido procedere, sobrio ed essenziale, che è connaturato al modo di esprimersi di entrambi i musicisti. E quanto al tango, raramente è presente in modo esplicito; viene più che altro evocato attraverso uno sguardo al suo mondo espressivo, la cui componente lirico-malinconica tocca corde alle quali i due musicisti (soprattutto Cappelletti) sono molto sensibili: Si può allora dire che ci troviamo di fronte ad una riflessione sul clima emotivo del tango, fatta usando le parole e la sintassi del jazz”
This music has a freedom that is never fortuitous, proceeding limpidly, with sobriety and essentiality, deeply rooted to the way of expression of both musicians. Tango is rarely explicitly present: it is mostly evocated by a look to its expressive world, whose lyric-melancholical component touches cords the two musicians (especially Cappelletti) are very sensitive to: so we can say we are dealing with a meditation on Tango emotive climate, made by words and syntax of Jazz.

Maurizio Franco

“A Cappelletti Bley serve (anche) come pretesto per esplorare il senso del fare musica: il suo libro è dunque utilissimo a tutti gli ascoltatori curiosi, perché scardina molti luoghi comuni sul modo di percepire e capire la musica”
Cappelletti uses Bley (also) to get the chance to explore the sense of making music: so his book is very useful to all curious listeners, because disrupts several common places on perceiving and understanding music.

Claudio Sessa

 
home page | biography | projects | discography | concerts | scores | books | articles and essays | press | contacts & links